![]() Eksempel på Randzonen mellem Normalia og naturen. Storm P ~ Rapporter fra Randzonen ~Jeg lever i Randzonen mellem kulturen og naturen. Mellem menneskets begrebsverden og naturens ordløse sfære af tilstedeværelse. Randzonen er fredet område, hvor der er plads til at omstille sig fra den ene verden til den næste. Derfor er Randzonen hellig. I Randzonen fordøjes gift der siver ud af den ene verden, før det når den anden. Randzonen er flydende som tusmørket, som flydende energi. I Randzonen lever mærkelige dyr og planter. Mærkelige åndevæsener med og uden form, som kan hjælpe en over på den anden side. I randzonen kan vi eksperimenterer med formerne. Fra randzonen bringer jeg rapporter tilbage til NORMALIA - et navn jeg har givet den ordskabte boble-verden som menneskets kultur er domineret af, og som så ofte er koblet fra den omgivende natur. |
Indlæg:
Rapport nr. 9:
Kunsten at gøre et lille hus STORT!Skrevet den 01.03.23 |
|
|
Min inspiration til at bygge huset kom dog slet ikke fra tidens modedille. Jeg fablede om at bygge det længe før jeg kendte til begrebet Tinyhouse. Rent faktisk byggede jeg den første protomodel som 10-12årig - godt hjulpet på vej af de veninder jeg fik overtalt til at svinge hammeren. Det var en såkaldt "cykelcampingvogn", fordi jeg tænkte at jeg ville cykle rundt med den og bo i den. Men ”vognen” fik aldrig hjul på og den var temmelig vakkelvorn, fordi jeg ikke havde lært at væggene skulle sømmes fast til et skelet af hjørnestolper. Så i stedet nøjedes jeg med at sømme væggene direkte sammen på hinandens smalle brædde-ender. Resultatet blev et lille skrøbeligt legehus, som stod nogle år før jeg endelig rev det ned. Jeg fik aldrig sat hjul på, fordi jeg sandede at det var alt for tungt at cykle rundt med et træhus. |
I barndommens lege øver man sig på det man skal som voksen.. og jeg skulle åbenbart lave et hus som jeg kunne flytte rundt med. Så nu har jeg lavet det solidt denne gang! |
Til toppen Hvad der følger af Bevidsthedsudvidelse.. Tanker for det nye årSkrevet den 11.01.18 |
Til toppen Tanker om angst og ego-dødSkrevet den 14.10.17 |
Til toppen En optrævlende Ketamin-oplevelseSkrevet den 23.09.17 |
Til toppen Dag-trip i sol og regnSkrevet den 27.08.17 |
Til toppen Rapport fra MørkerummetSkrevet den 21.01.17 |
Til toppen En svampeplukkers bekendelserSkrevet den 29.10.16 |
|
|
Da det begyndte at blive mørkt, havde jeg fundet lidt over 500 stk spids nøgenhat. Jeg kunne stadig ane de lyseste af dem stikke op af græsset, men besluttede mig for, at det måtte være nok for i dag. Så var det at jeg så ham. Han kom gående i mørket henne fra lågen, på den der måde, der signalerede at han ejede marken. Jeg tænke et øjeblik på om jeg bare skulle gå den anden vej, men besluttede mig så for at vente og tage snakken med ham. Det var jo aldrig til at vide, om han var positivt eller negativt stemt over for svampeplukkere.. Omkring femogtredive meter fra mig begyndte han at råbe: ”Hvordan er du kommet ind her?” |
Jeg vidste det var et trick. Hvis jeg fortalte ham, at jeg var sprunget over hegnet, - også selvom det var lavt nok til at jeg nemt kunne skræve hen over det, - ville han blive vred og fortælle mig, at hegnet blev ødelagt af alle de forhadte svampeplukkere. Så jeg stak ham en løgn, og sagde at jeg var gået gennem lågen i den retning hvor han kom fra. Sandheden var, at jeg havde passeret hegnet i den anden ende, lige der hvor der hang et lille skilt med teksten: Privat Område Ingen adgang for uvedkommende Jagtperiode 1/9 – 31/1
Der var derfor ingen undskyldning. Jeg havde gjort noget jeg ikke måtte, og jeg vidste det!
Han fortalte at det var jagttid og at han kunne have skudt mig - det var derfor han ikke ville have svampeplukkere ind på marken.
Han virkede ophidset bag sit rolige ydre. Min erfaring sagde mig at det var bedst at gå i deffensiv i sådan et tilfælde. Mange svampeplukker kan blive fanget i deres egen ideologi, og kaster sig ud i argumenterer som f.eks. at jorden ikke kan ejes af nogen, at vi alle sammen må være her hvis vi blot behandler naturen respektfuldt, osv.. Og alt dette er sandt, - men sagt til en ophidset person der har magt til at smide dig væk fra sit teritorium, - vil det blot være benzin på hans bål og gøre ham endnu mere vred. Derfor er min strategi altid at undskyldte med det samme, og prøve at vende konversationen i en mere venlig retning.
"Ved du hvad det er for svampe jeg plukker?" spurgte jeg. Ork ja, dem vidste han da alt om, for der kom svampeplukkere hvert år, som han var SÅ træt af..
Jeg kunne se vreden i hans øjnene, trods at han smilte mens han talte. Jeg prøvede at charmerer ham ved at sige, at det var sjældent man kunne finde så mange svampe, som der var på denne mark. Derfor ville jeg meget gerne komme og plukke en anden dag, hvis vi kunne aftale det?
Det kunne der ikke være tale om. Han ville bare have svampeplukkere ud af sin mark.
Han var ikke til at stikke i, og nu var vi begyndt at gå hen mod lågen, som jeg havde påstået jeg var kommet ind ad. Imens tænkte jeg så det knagede.
|
Manden var standset helt op og kiggede på mig. "Hvis du kan sende mig noget om de der forsøg, så er det jo en anden sag" sagde han. "Så kan vi godt lave en aftale om, at du kan plukke her". Jeg sank en klump i halsen. Så gik jeg linen ud, og lovede at sende ham noget materiale. Vi var nået frem til lågen. Han stod lidt og fumlede med kæden som låste den, og sagde så med en lille skuffelse: "Nå.. du er altså ikke kommet ind her. Hvor er du så kommet ind?" |
|
Lågen var låst, og han havde sikkert selv skrævet hen over den. Jeg skyndte mig at komme med en ny nødløgn, og forklarede at jeg var gået over hegnet lige ved siden af lågen. "Nå" sagde han. "Kan du så ikke gå over der igen (og pejede på hegnet), for jeg kan ikke låse den op." Og det gjorde jeg så.
Før jeg gik, lovede jeg ham endnu engang at sende noget materiale om forskningen i psilocybin. Vi kom dog aldrig der til, hvor vi ligefrem udvekslede kontaktoplysninger, så måske troede han trods alt ikke på min historie?
På vej væk tænkte jeg over hændelsen. Det er en underlig dobbeltrolle jeg oplever når jeg møder en mark-ejer som er negativt stemt over for hvad jeg laver på deres mark. På den ene side bliver jeg oplevet som en lovløs person, der plukker (og måske indtager) et rusmiddel, de ikke kender til, og som de derfor er bange for. Det er forbudt og det er i de flestes øjne en god nok grund til at man ikke bør tage det.
På den anden side er der min egen-oplevelse af mig selv, som jeg vil vende tilbage til senere.
Jeg kan næsten altid mærke når gestalter bliver projekteret over på mig. De får mig til at føle mig lige så laset og usel som den de ser mig som.. - eller rettelse: som jeg oplever de ser mig. (for husk: det du oplever er altid en blanding af det du sanser, og din fortolkning af det sansede. Du er altså medskaber af den virkelighed du oplever).
Det er nok her de fleste ville overveje, at dyrke deres egne svampe, frem for at plukke dem på fordomsfyldte bønders marker.. Men jeg har efterhånden øvet mig i at tage imod sådanne gestalter og fordomme - ja, nærmest elske dem, for dermed at punkterer formålet med dem: at skamme mig. Tager man imod skammen og siger ja til den andens billede af en, ændres spillet. Det var det som de homosexuelle gjorde, da de valgte at sige ja til øgenavnet bøsse, og gøre det til deres adelsmærke, frem for at kræve at folk skulle kalde dem noget andet. Det var det som mange hekse gjorde, ved at indrømme alt og gå stolte ind i flammerne. Og det var det som kongens Nar gjorde, når han fortalte Kongen de sandheder, andre ikke turde sige.. for han var jo bare en Nar der ikke kendte til (eller anderkendte) spillets regler!
Spillets regler.. en historie om et enigt værdisæt vi alle danser efter. Og når nogen træder ved siden af, findes der et sæt automatreaktioner for at skamme den pågældende tilbage til vores fælles konserverede værdier. Vores måde at udtrykke værdisættet på, er en måde at positionere os i forhold til hinanden. Det er derfor forbundet med stor skam og angst for sociale derute, at træde ved siden af. Men konserverede værdisæt skal udfordres, for at vi kan udvikle os bevidsthedsmæssigt. Derfor har vi har brug for Naren, for han lader sig ikke rette ind af at du griner af ham. Han har sit eget værdisæt inden i sig selv, og han lader sig ikke hyle ud af at du projekterer dit værdisæt over i ham. Derfor kan vi grine af ham, og han griner tilbage. Hvem griner af hvem?
Til toppen En aftale med den flydende VerdenSkrevet den 09.08.16 |
Det er sidst i Juli og jeg er taget ned i bunden af Bagsværd sø med min kano for at overnatte der. Det er vindstille og klokken er lidt over et om natten, da jeg tager ud på en gåtur medbringende min vaporizer og lidt af den grønne urt.
Turen går forbi et af de gamle kraftsteder jeg kender: vestenden af Bagsværd sø, hvor den nordlige sti jeg kommer fra, krummer rundt om søen, som ender i et moseområde. Stien er ophøjet som et dige, for at man kan komme tørskoet igennem, og der er mose på begge sider af den.
|
Det griber ind i min krop – specielt der hvor der sidder spændinger. Nu arbejder det i min nakke hvor optrævlingen giver små fysiske stik helt ind i nakkehvirvlerne, og jeg kan høre nakkehvirvlerne sige en knasende lyd, som om noget sætter sig på plads! God måde at heale kroppen på, tænker jeg. Hukommelsen om Terence McKenna dukker op som en tanke, hvor han fortæller om sin første |
|
DMT oplevelse, og jeg ser en parallel til hvad jeg oplever lige nu. Han beskriver hvordan han mødte nogle væsner i dette psykedeliske mulitdimentionelle univers, som han kaldte for ”selv-tranforming mashine elves” og som sang nogle lyde, der skabte tredimentionelle objekter foran ham. Dette fik ham til at gruble over hvad det var de gjorde og hvorfor de gjorde det, ind til han blev afbrudt af en af dem. Han beskriver det således: ”The litle self-transforming machine elves interrupted me and said: ”Dont think about who we are. Think about doing what we are doing! Do it! Do it now!” (citat fra Terrence Mckennas foredrag der kan høres her). Terrence Mckenna mærkede at han kunne synge de samme lyde ud, som væsnerne gjorde, og skabe objekter lige som dem. Det er en lang historie, som du kan høre gennem ovenstående link hvis du har lyst. Men humlen i det var, at han fik nogle syntaktiske redskaber med sig hjem fra dmt trippet, som han arbejdede på hele resten af livet. Hukommelsen om Terrence Mckenna er en hjælp for mig til at forstå, at jeg ikke skal kæmpe imod væsnerne men lade mig travle op af dem og blive et med dem. Gøre det samme som de gør. Og jeg kan næsten høre deres lyd: "Khg-khg-khg-" komme ud med mit eget åndedrag. Det bliver til en lyd jeg selv laver, og som skaber den samme bevidsthedsudvidelse i mit indre, som væsnerne viste mig. Dmt har givet mig flere redskaber gennem de trip jeg har taget med stoffet. Og det er ofte det samme tema: jeg falder ind mod min egen uudgrundelige opmærksomhed og finde uendeligheden derinde. Her oplever jeg at min opmærksomhed udvides i det uendelige og rumme hele verden inklusiv tid, så alting bliver til NU og al hukommelse bliver til de-javu. Denne gang bliver jeg klar over, at når jeg bliver opmærksom på nuét og er i bevidsthed om min egen uudgrundelighed (det føles som om jeg kravler ind i i min kerne - der inderste sted i opleveren som er i nuet - og her tænder et lys - eller er et lys hvorfra alting opleves) , så åbner det op til en sfære, hvor jeg kan se alle andre bevidstheder der også er tændt. Og hvad mere er: de kan også se mig og reagerer på min bevidsthed. Før dette trip har jeg været i tvivl om de væsner jeg så, blot kunne være en projektion af mig selv, eller hvordan det hang sammen. Efter denne oplevelse begynder jeg at forstå at de godt kan være selvstændige entiteter, som har egen opmærksomhed lige som mig. Forvirringen opstår på dmt, fordi der ikke er grænser mellem os, på samme måde som der er det i den fysiske verden. Vi bevæger os ind og ud af hinandens tanker og jeg oplever at de griber ind i min krop og tilbyder mig deres hjælp til at vise mig, hvordan man arbejder med energi. Det er meget kærlige væsener som elsker at lege, men den sfære man bliver kastet ud i, er også meget fremmet for ens normale perception, og derfor kan det være svært at overgive sig til det nye. Sådan sidder jeg i lang tid og smelter sammen med alting, og endelig begynder jeg at åbne øjnene. Jeg ser ind i skyerne på himmelen, som har en dybde og en skønhed som er helt ubeskrivelig. Jeg opdager at de består af mange lag, der ligger i forskellige afstande fra mig. Lagene driver i forskellige retninger og der hvor de glider ind over hinanden, skabes der ligesom et nyt lag eller hologram, som er et resultat af de to lag. Klokken er tæt på 6 om morgenen da jeg endelig børster tænder og lægger mig for at sove. Fuglene synger og vandet er stille. I løbet af formiddagen er der få kajakker som sejler forbi, men ellers er her velsignet ro. Til toppen Toppet Lappedykker i nødSkrevet den 02.08.16 |
![]() |
En pige kom padlende over til mig i en kajak, da jeg kom ud fra sivene en formiddag og spurgte om jeg kunne hjælpe med at få en fugl fri fra noget fiskesnøre. Jeg var ved at styre min kano ind til klubben, for at få noget hurtigt morgenmad og forberede en fødselsdagsskovtur med boller og det hele, men nu tog jeg med hende på en lille omvej for at hjælpe kræet. Det viste sig at være en lappedykker som havde siddet fast i en fiskesnøre, hvis krog sad fast i noget på bunden. Det stakkels dyr havde viklet det ene ben ind i snøren, og sad nu ubehjælpeligt fast. |
Det havde den gjort - i hvert fald et par timer, om ikke mere, - for den lille kajak-gruppe havde set den tidligere da de padlede ud. Der havde også været en unge ved den, men nu var ungen væk. Sandsynligvis var den blevet snuppet af et rovdyr, mens moderen var bundet. Lappedykkeren gik i panik, da jeg nærmede mig med min kano, og prøvede at flygte, trods at foden sad fast. ”Rolig, bare rolig” sagde jeg, mens jeg nærmede mig. Jeg var bange for om den ville være i stand til at rykke hele benet af, i forsøget på at flygte. Den anden kajak-roer – en kvinde - spurgte overrasket: ” Er det mig du taler til?”. Hun var tydeligvis ikke vant til, at man kunne tale til dyr. ”Nej” sagde jeg med et smil.. ”jeg taler til fuglen”. Jeg padlede helt hen til den, og løftede den op. Den hakkede ud efter mig med sit lange næb, men gav mig dog kun et par overfladiske rifter. Jeg skar hurtigt fiskesnøren over med min lommekniv, så jeg kunne løfte fuglen helt ind i kanoen, mens den stadig hakkede efter mig. Så tog jeg mit håndklæde, og viklede den ind i det. Hovedet blev på denne måde afskærmet så den ikke længere kunne hakke mig, mens halen og fødderne var fri. Den blev helt rolig af at være pakket ind i håndklædet, så nu kunne jeg uforstyrret skære fiskesnøren over, og fjerne den fra dens fod. Da jeg satte den tilbage i vandet igen, vendte den sig hurtigt om mod mig og gav et hæst og højt skrig fra sig, mens den så på mig. Jeg var ikke i tvivl om, at det betød tak på lappedykker-sprog, men samtidig var det også for at give udtryk for hvor vildt en oplevelse det havde været for den. Så rystede den fjerene på plads, som fugle jo gør når de skal genvinde værdigheden, og svømmede hastigt væk. Jeg var glad for at jeg havde kunnet hjælpe, men trist over at den måske havde mistet en unge. Det er så ærgerligt at mange dyr kommer galt af sted pga. menneskers efterladenskaber. Til toppen |
|